Saturday, 2 February 2013

# Review Novel Aku Bercerita

Assalamualaikum..

Malam ni rasa macam nak review sedikit sebanyak tentang novel Aku Bercerita karya novelis thriller terkenal, siapa lagi kalau bukan Ramlee Awang Murshid. Novel ni aku dah beli 2-3 minggu lepas. Habis baca pun dah lama dah tapi malam ni baru datang angin kus- kus rasa nak review novel ini.

muka hadapan
Eh, macam kenal je..:)




belakang
Eh, macam kenal lagi..:)



Pada pandangan aku, novel- novel karya RAM mempunyai jalan cerita yang unik, menarik, dan lain daripada yang lain. Jalan cerita yang penuh misteri, melangkau batas pemikiran manusia, dan yang penting setiap watak utama dalam karyanya mengagungkan tuhan yang satu, Allah SWT. Aku jarang beli novel- novel cinta sekarang. Entahlah, tak ada yang menarik perhatian aku. Tapi kalau korang dapat rekemenkan novel- novel yang menarik, aku akan berusaha dapatkan lebih- lebih lagi kalau ada novel karya RAM yang baru keluar, mak oii, melilau pergi cari kat kedai buku.. Muahehehe..

Baiklah, di sini aku kongsikan sedikit sebanyak sinopsis daripada novel ini.

Seorang pengarang novel cuba menulis naskhah terbaharu. Malangnya gejala writer's block melanda. Suatu masa, dalam keadaan separa sedar ketika terlena, dia terlihat 'seseorang' menggunakan komputer ribanya. Namun kelibat orang itu samar- samar.

Sebuah cerita yang siap ditaip terpamer pada skrin. Sebuah kisah yang mengujakan, tetapi bukan dia penulisnya. Teorinya mungkin dia ada berkarya tanpa disedari, tetapi minda logiknya ragu- ragu. 

satu demi satu cerita baharu ditemui lagi dalam komputer ribanya. Dia semakin galak mencuri idea- idea tersebut. Gaya dan teknik penceritaan memang menyerupai cara dia berkarya. Dia semakin seronok mengakui semua cerita itu adalah miliknya.

Kemudian.. semakin banyak kejadian pelik yang mengitari kehidupannya. Dia diburu sesuatu yang meremangkan bulu roma. Ada bahana muncul bertubi- tubi. Siapa suspek yang bertanggungjawab menghuru- harakan kehidupannya? 

Secara keseluruhannya, sangat BEST ! kalau korang nak tahu dalam novel ini terdapat sebanyak 5 buah cerita yang berlainan. Setiap cerita mempunyai jalan cerita yang berbeza dan tidak mempunyai kaitan langsung diantara satu sama lain. Seperti sebuah antologi. Cerita yang pertama mengisahkan tentang perhubungan di antara bunian dan manusia. Sesuatu yang korang tak expect bakal menanti. Dan korang akan membelek semula helaian- helaian di hadapan sebab nak hadam balik apa yang korang dah baca.




Untuk karya yang kedua, ketiga dan keempat, aku malas nak cerita. muahaha..jadi, kalau korang nak tahu, korang kenalah beli novel ini dan baca sampai habis. 

p/s : Misi mencari novel terbaru karya RAM, yang berjudul Magis


1 comment:

Aku Penghibur said...

serious cerita nie best ..saye peminat setia RAM.. sejak bce ADAM